Zielona LAZANIA


Taka lazania to moja własna kompozycja, wyszła całkiem smaczna.
Danie z cyklu 'na winie', czyli robimy z tego, co się pod rękę nawinie. Mi się nawinęły:
zielony szpinak
zielona cukinia
zielony brokuł
zielony por

zielone płaty lazanii
zielone listki bazylii
   oraz
cebula, czosnek
oliwa
sól, pieprz, peperoncino
sery: parmezan, gran padano lub po prostu ser żółty

Na beszamel mniej więcej:
masło - 4 łyżki
mąka - 4 łyżki
mleko - 3 szklanki
sól, pieprz, gałka muszkatołowa

I warstwa: szpinak
Na oliwie przesmażyłam cebulkę z czosnkiem, dodałam świeży szpinak (ok. 300g), doprawiłam
II warstwa: brokuły
Najlepiej ugotować je na parze, ja niestety miałam do dyspozycji zwykły garnek
III warstwa: pory i noga brokuła - ją też można użyć po obraniu i pokrojeniu w plasterki - przesmażyłam na maśle, potem podlałam wodą i poddusiłam. Króciutko podsmażyłam na oliwie pokrojoną w półplasterki cukinię.
Zrobiłam sos beszamelowy (tu można kupić gotowy, w opakowaniach tekturowych, takich jak śmietana UHT, w PL też jest dostępny. Ale przecież beszamel jest tak prosty w przygotowaniu...)
Na patelni rozpuściłam masło, dodałam mąkę, dokładnie wymieszałam, wlewałam porcjami zimne mleko mieszając, aby nie porobiły się grudki. Gdy sos zgęstniał i uzyskał kremową konsystencję, wyłączyłam gaz i doprawiłam solą, pieprzem i gałką. Sos nie powinien być bardzo gęsty. 

Płaty lazanii proponuję obgotować przed pieczeniem, wystarczy po 1 minucie 1 płat (można gotować je osobno lub po kilka sztuk, dolewając oliwę i uważając, aby płaty się nie pozlepiały). Wtedy i czas pieczenia jest krótszy i mamy pewność, że płaty nie będą surowe, gdy już wierzch lazanii się zrumieni.

Blaszkę do lazanii smarujemy masłem,
polewany warstwą beszamelu,
układamy płaty lazanii,
na nich pierwszą warstwę (szpinak) i posypujemy serem tartym,
znów beszamel,
płaty lazanii,
warstwa II (brokuły) i posypujemy serem,
beszamel,
płaty lazanii,
warstwa III (pory i cukinia), listki bazylii i ser,
beszamel,
płaty lazanii
beszamel
sery

Wkładamy do piekarnika na 180 stopni i pieczemy do zrumienienia wierzchu i do miękkości płatów lazanii.

Po wyjęciu z piekarnika trzeba odczekać przynajmniej 5 minut przed krojeniem.
Smacznego!