SERNIK (z ricotty i klasyczny)



Jak zapewne już Wam pisałam nie udało mi się tutaj znaleźć żadnego sera, który choć troszkę przypominałby nasz polski twaróg. A wybór różnego rodzaju białych serków jest ogromny! Poza znanymi u nas w Polsce ricottą i mascarpone (oraz Philadelphią, ale to już nie Włochy) są także: stracchino, robiola, crescenza – spotkaliście się z tymi nazwami? (wymieniam tylko takie białe).
Poza tym ricotta może być krowia, owcza, kozia albo mieszana!
Z braku polskiego twarogu najczęściej wykorzystuję ricottę, choć to jednak zupełnie nie to… Pisałam Wam już o ‘leniwych’ z ricotty oraz o ‘serniku’ z ricotty z brzoskwiniami czy z cytryną.
I tym razem także użyłam ricotty, ale zrobiłam z niej ‘sernik’ na wzór tego, jaki robię w Polsce z twarogu (z tym, że z połowy porcji, czyli z pół kilograma sera, nie rozdzielałam jajek i dodałam kawałki czekolady oraz ciut limoncello zamiast soku z cytryny).  Wyszedł… ciekawy. Zupełnie niepodobny do prawdziwego sernika, ale smaczny. Nazwijmy go więc zapiekanym deserem z ricotty z czekoladą. Polecam do wypróbowania, bo jest prościutki!
Poniżej podaję Wam obydwa przepisy: ten, który zrobiłam niedawno z ricotty i na najlepszy, klasyczny sernik z twarogu. A że Święta już za chwilę :) jeśli lubicie serniki, to ten przepis jest, moim zdaniem, idealny. Robiłam go już wiele razy i ZAWSZE wychodził pyszny.

SERNIK Z RICOTTY
Składniki:
  • 500g ricotty
  • 4 jaja
  • 150 g cukru
  • 3 łyżki mąki
  • ew. kawałki gorzkiej czekolady
  • ew. pół kieliszka limoncello
Wykonanie
  1. Ubić mikserem jajka z cukrem (kilka minut).
  2. Dodawać partiami ricottę, limoncello, potem mąkę i na końcu czekoladę. 
  3. Tortownice posmarować masłem i posypać bułką lub wyłożyć papierem do pieczenia. Wylać masę. 
  4. Piec ok. 40 minut w 180 stopniach. Studzić w piekarniku z uchylonymi drzwiczkami. 
  5. Można posypać cukrem pudrem

SERNIK KLASYCZNY
Składniki:
  • 1 kilogram sera na sernik (trzykrotnie mielonego, bez dodatków) 
  • 8 jaj 
  • 1 masło w temperaturze pokojowej
  • 1,5 szklanki cukru
  • cukier wanikiowy
  • szczypta soli
  • sok z ½ cytryny
  • 1 opakowanie budyniu waniliowego lub śmietankowego bez cukru (lub 2 łyżki mąki)
  • łyżeczka proszku do pieczenia
Wykonanie:

  1. Oddzielić żółtka od białek, białka wstawić do lodówki.
  2. Do żółtek dodać cukier, cukier waniliowy, sok z cytryny. Zmiksować.
  3. Dodać masło, miksować.
  4. Dodawać partiami ser, miksować.
  5. Ubić pianę z białek, dodać do masy. Na pianę wysypać budyń i proszek do pieczenia. Mieszać delikatnie, ale dokładnie drewnianą łyżką.
  6. Piec ok. 50 minut w 180 stopniach.  Przez pierwsze pół godziny nie otwierać piekarnika. Gdyby wierzch się przypiekał przykryć folia aluminiową. 
Smacznego!