Tarta z ziemniakami, cukinią i mozzarellą


Po włosku "torta rustica", czyli taka chłopska :)
Przepis na tę tartę znalazłam kiedyś na włoskim blogu. Skopiowałam, a potem blog mi "uciekł".
Gdy zrobiłam tartę, chciałam odnaleźć oryginalny przepis i autora bloga, żeby Wam podać. Ale gdy zaczęłam przeszukiwać internet okazało się, że ta tarta jest bardzo popularna  we Włoszech i przepis na nią podawany jest na wielu stronach, podobny z małymi różnicami. Czyli jest to kolejny z przepisów który, jak wiele innych, po prostu jest:)
A autora pierwowzoru trudno byłoby odszukać (zresztą podejrzewam, że ten przepis może mieć dobrych kilkadziesiąt, o ile nie kilkaset lat :) - bo to taki prosty przepis z chłopskiej włoskiej kuchni. Zresztą nadzienie, które tutaj jest przygotowane na tarcie, można równie dobrze zrobić na pizzy, a także, dodając więcej jaj, przygotować frittatę, czyli włoski omlet.
Tarta wyszła smaczna, więc przepis publikuję. To jest wersja wegetariańska, ale do nadzienia można dodać kawałki szynki czy pokrojony boczek.

Składniki:
  • gotowe ciasto francuskie, kruche lub zrobione własnoręcznie :)
  • 2 średnie ziemniaki
  • 1 cukinia
  • 1 mozzarella
  • 1 jajo
  • 1 ząbek czosnku
  • 1-2 łyżki startego parmezanu
  • oliwa
  • sól, pieprz
Wykonanie:
  1. Ziemniaki pokroić w kostkę, cukinie w kostkę lub plasterki. 
  2. Mozzarellę pokroić w kostkę, przełożyć na sitko i odstawić do osączenia. 
  3. Podsmażyć na oliwie na osobnych patelniach - ziemniaki posolone, do zezłocenia; cukinie z całym ząbkiem czosnku (który potem trzeba usunąć), gdy będą gotowe doprawić. Odstawić do wystudzenia.
  4. Rozgrzać piekarnik do 200 stopni.
  5. Rozłożyć ciasto w formie do tart, brzegi wywinąć. Jeśli robimy ciasto sami należy je ponakłuwać widelcem i podpiec 10 minut.
  6. W miseczce wymieszać jajko z parmezanem, solą i pieprzem. 
  7. Dodać mozzarellę, ziemniaki i cukinię. 
  8. Nadzienie wyłożyć na tartę i piec ok. 20-25 minut do zrumienienia (ja piekłam w dolnej części piekarnika). 
Smacznego!

Tak w ogóle to fajne takie tarty z ziemniakami. Robiliście kiedyś tartę z ziemniakami i porami? Też jest bardzo smaczna. Po prostu podsmaża się pora razem z pokrojonymi w małe kawałki ziemniakami. I dalej już jak w przepisie