Risotto z krewetkami argentyńskimi, kalmarem, grzybami i warzywami (Risotto con gamberi, calamari e funghi)


Risotto na bogato, czyli wersja raczej mało włoska (gdzie dwa składniki w risotto to już dużo :) Moja kompozycja z tego, co akurat miałam w lodówce. Pierwszym pomysłem był makaron (też można by zrobić z tych samych składników), ale ostatecznie padło na ryż. Brałam jeszcze pod uwagę kaszę farro. Możecie też spróbować z pęczakiem czy brązowym ryżem. Danie wyszło absolutnie przepyszne, do polecenia i do powtórzenia! We Włoszech danie, w których łączy się owoce morza z grzybami nazywa się "mare e monti" czyli morze i góry. Najczęściej w tych połączeniach występują krewetki i borowiki (funghi porcini).

Ja w lodówce miałam całego kalmara, w zamrażalce krewetki argentyńskie (moje ulubione, kupuję prawie wyłącznie argentyńskie zamrażane na łodzi lub świeże z wybrzeża toskańskiego). Zamiast borowików użyłam boczniaków i pieczarek portobello. Z warzyw - pora, pomidorki i ugotowaną wcześniej fasolkę mamut. Oczywiście zamiast pora może być cebulka, zamiast fasolki mamut inne zielone warzywo - fasolka szparagowa albo groszek*.
Polecam Wam gorąco, danie jest proste w przygotowaniu a bardzo efektowne, świetnie sprawdzi się nawet na bardziej uroczystą kolację. My zjedliśmy na lunch na tarasie. Do tego oczywiście białe wino.
Poniżej podaję Wam, jak ja zrobiłam to risotto, zachęcam bardzo, nawet jeśli macie wszystkich składników - zmodyfikujcie, zapewniam, że i tak wyjdzie pyszne :)

Składniki na 3 porcje:
  • ryż do risotto (ja na ogół liczę po garści na osobę + garść dodatkowo) 
  • ok. 15 krewetek (ile chcecie, ja użyłam tych największych)
  • średni kalmar 
  • kawałek pora (ok. 10 cm)
  • po 3 boczniaki i pieczarki portobello
  • 5 fasolek mamut
  • 6-7 pomidorków cherry
  • wywar rybny lub warzywny (użyłam ekologicznej kostki)
  • pół szklanki białego wina
  • oliwa z oliwek, 
  • sól, pieprz
  • papryczka peperoncino (użyłam suszonej)
  • natka do posypania
Wykonanie:
  1. Krewetki rozmrozić.
  2. Kalmara oczyścić, obrać, pokroić na kawałki. 
  3. Grzyby pokroić w paski. Pomidorki przekroić na ćwiartki, pora pokroić w plasterki. Papryczkę  posiekać drobno. 
  4. Do rondla wlać 2 łyżki oliwy, dodać peperoncino, przełożyć pora, podgrzewać mieszając. Dodać kalmary i grzyby, smażyć ok. 10 minut co jakiś czas mieszając. 
  5. W tym czasie zagotować wywar  (czy też zagotować wodę i rozpuścić w niej kostkę)
  6. Do rondla wsypać ryż, smażyć mieszając aż stanie się szklisty. 
  7. Wlać wino, dodać pomidorki, odparować. 
  8. Wlać 2 chochle gorącego wywaru, zmniejszyć gaz i gotować pod przykryciem. 
  9. W tym czasie oczyścić krewetki. Ja kilka odłożyłam do dekoracji w całości, pozostałe przekroiłam na 3 części. Na podobnej wielkości kawałki pokroiłam fasolkę mamut. 
  10. W miarę potrzeby, gdy wywar zostanie wchłonięty przez ryż, dolewać - zawsze gorący- wywar. Gdy ryż będzie al dente dodać krewetki i fasolkę. Zamieszać, gotować jeszcze ok. 5 minut. Odstawić i trzymać pod przykryciem. 
  11. Na patelnię wlać oliwę, wrzucić całą papryczkę peperoncino, zagrzać, usmażyć pozostawione w całości krewetki - posolić i popieprzyć. Ja dodałam jeszcze plasterki czosnku i natkę. 
  12. Na talerze wyłożyć gotowe risotto, udekorować krewetkami i posypać natką. 
Smacznego!

*jeśli chcecie dodać fasolką szparagową (świeżą lub mrożoną) dodajcie ją do risotto na początku, razem z ryżem,  jeśli używacie groszku- dodajcie mniej więcej w połowie gotowania, tak 10 minut po wrzuceniu ryżu.